מה ההבדל בין חומר מילוי דיספורט לבוטוקס

בחורה מטופחת עם 4 מזרקים סביב הפנים

טיפולים אסתטיים נעשים נפוצים מאוד בשנים האחרונות ורבים פונים לקבלת טיפולים ופרוצדורות שאינם חיוניים מבחינה בריאותית ורפואית. הטיפולים כיום כוללים הליכים פולשניים כמו, ניתוחים פלסטיים מקיפים ופרוצדורת פחות פולשניות כמו הזרקות חומצה היאלורונית, חומר מילוי דיספורט או בוטוקס, כמו גם שומן עצמי לשם התמודדות עם השיניים במראה עור הפנים. במאמר זה נתמקד בהזרקות בוטוקס ודיספורט וההבדל בין חומרי מילוי הללו.

הזדקנות עור הפנים

עור הפנים נוטה להתכווץ, להימתח ולזוז עשרות אלפי פעמים ביום. בתהליך טבעי ישנה התמעטות של רקמת השומן בעור הפנים ודלדול של השריר. קצב השינויים מתרחש בהתאם לגנטיקה האישית ולאורח החיים, קמטים בעור הפנים יכולים להופיע כבר מגיל עשרים וחמש. הקמטים מתרבים במהלך השנים ועם הזמן הופכים לעמוקים יותר כאשר צורתם מתקבעת.

הזרקת חומרי מילוי

הזרקות של חומרי מילוי כמו בוטוקס ודיספורט נעשים, על מנת לעצוב מחדש את מראה הפנים ולהעלים קמטים, חריצים ושקעים בעור הפנים. לכל חומר מילוי יש יתרונות וחסרונות משלו וחשוב לבצע מחקר מעמיק ולהתאים את המילוי האידיאלי בהתאם למטרות הטיפול לפני שבוחרים את חומר המילוי הרצוי.

טיפול בקמטי הבעה

בחומרי מילוי כמו, חומצה היאלורינית או שומן טבעי משתמשים לטפל בקמטי הבעה באמצעות מילוי של הרקמה הרכה וטשטוש של הקמט. לעומת זאת חומר מילוי דיספורט או בוטוקס מבוססים על הרעלן בוטולינום והטיפול בקמטי ההבעה נעשה באמצעות החלשת פעילות השרירים שכיווצם גורם להיווצרות הקמטים והעמקתם.

מיקומים ומתי להתחיל

גם דיספורט וגם בוטוקס ניתן להזריק לאזור המצח, לאזור שבין הגבות ולאזור העיניים שבהם נמצאים הקמטים הבולטים והמשמעותיים ביותר בפנים. דיספורט ובוטוקס מתאימים שניהם גם עבור הקמטים באזור התחתון של הפנים, לרבות בסנטר ובאף, כמו גם כחומר מילוי לשפתיים.

טיפול להזרקת חומר מילוי דיספורט או בוטוקס למילוי קמטים  מומלץ להתחיל עם הופעת הקמטים הראשונים. בדרך כלל הטיפול אינו ניתן לאחר גיל 45 מכיוון שבשלב זה הקמטים עמוקים מידי.

נבדלים בהרכב הכימי

כפי שציינו, דיספורט ובוטוקס הם סוגים שונים של הרעלן בוטולינום טוקסי אך תהליך הייצור השונה גורם להם לכלול תרכובות כימיות שונות. הדבר בא לידי ביטוי בשוני של החלבונים במוצר הסופי מה שעשוי לספק תופעות קליניות שונות. הבוטוקס מיוצר בארה”ב ואילו הדיספורט מיוצר באירופה והמחיר של חומר מילוי דיספורט בדרך כלל מעט נמוך יותר מזה של הבוטוקס.

תוצאות טובות יותר

גם בוטוקס וגם דיספורט נחשבים לחומרים בטוחים ויעילים. מנתחים פלסטיים רבים בוחרים לעבור להשתמש בחומר מילוי דיספורט במקום בוטוקס בעקבות מחקרים שפורסמו לגבי ההשפעה העמוקה והממושכת יותר של חומר מילוי דיספורט בהשוואה לבוטוקס. בין היתר פורסם מחקר שהציג תוצאות טובות יותר של דיספורט בהחלקת קמטים בצדי העיניים.

כאשר הגוף פיתח נוגדנים

הדיון לגבי מהו חומר המילוי המציג תוצאות טובות יותר טרם הוכרע כאשר מומחים רבים טוענים כי חומר המילוי דיספורט עובד מהר יותר ומחזיק מעמד זמן רב יותר מהבוטוקס. ישנם הטוענים שהדיספורט הוא בחירה טובה עבור מטופלים אשר הבוטוקס כבר אינו משפיע עליהם בגלל שגופם כבר פיתח עבורו נוגדנים.

החלמה ותופעות לוואי

משך ההחלמה לאחר טיפול בוטוקס מעט ארוך יותר מזמן ההחלמה לאחר טיפול בדיספורט. השפעת הטיפול של הרעלן בוטולינום ניכרת באופן מלא רק כשבוע לאחר מועד הטיפול והתוצאות של ההליך מחזיקות מעמד בין שלושה חודשים לחצי שנה. בשני החומרים בדרך כלל ניתן להמשיך בשגרה מלאה מיד לאחר הטיפול.

השפעה על שרירים נוספים

ישנם מחקרים הטוענים שלטיפול דיספורט תופעות לוואי נרחבות יותר מאשר הבוטוקס. הם מסבירים זאת בשינויי בהרכב הכימי של הדיספורט אשר גורם להתפשטות מקומית נרחבת יותר של החומר בפנים. הדבר גורם להשפעה גם על שרירים אחרים מחוץ לאזור ההזרקה, דבר העלול להוביל לתופעות לוואי כמו צניחת עפעפיים. בכל מקרה מדובר בסיבוך נדיר מבחינה סטטיסטית.

חומר מילוי דיספורט

חומר המילוי דיספורט אושר לשימוש בזריקות על ידי ה-FDA בשנת 2009. דיספורט הוא השם המסחרי של חומר המילוי עם התרכובת הכימית הייחודית של הרעלן בוטולניום כפי שזו פותחה ידי חברת איפסן הצרפתית. יחס ההמרה המקובל בין בוטוקס לדיספורט עומד על כ-2.5 יחידות דיספורט לכל יחידת בוטוקס.

הזרקת דיספורט

האזורים הנפוצים ביותר להזרקת דיספורט הם על המצח, בין הגבות ובצידי העיניים. הדיספורט מונע היווצרות קמטי הבעה עמוקים ומשפר את מראה הפנים. הטיפול בדיספורט מתבצע על ידי מספר זריקות עם מחט עדינה אל שרירי המטופל. הטיפול אורך כחצי שעה, אינו גורם לכאבים חזקים וניתן להשתמש במשחות מאלחשות טרם ההליך.

שינוי באריזה ובמינונים

הבוטוקס והדיספורט מתבססים על אותו הרעלן אך מדובר על תרכובות כימיות שונות הנבדלות מבחינת המינונים והכמויות המוזרקות וכל הליך יש לבצע תחת השגחתו של רופא מנוסה. חומר מילוי דיספורט מגיע בשפופרת של 500 יחידות ואילו חומר מילוי הבוטוקס מגיע בשפופרת של 100 יחידות. הבוטוקס נמצא כבר בשימוש שנים ארוכות יותר והדיספורט פותח לאותן מטרות.

שני החומרים משמשים לחסום את האותות של העצבים לשרירים, על מנת להמעיט בהפעלת השרירים, אשר גורמים לקמטים על עור הפנים. שני החומרים פועלים על אותו מנגנון וכאשר חוסמים את האותות אל השרירים באמצעותם, מופחתת פעולת השרירים ויורדת עוצמת הפעילות שלהם ובאופן זה פוחתים הקמטוטים והקמטים.

ההבדל הוא בכימיה

לסיכום הנושא, חומר המילוי דיספורט עשוי מאותו סוג רעלן כמו בוטוקס, והוא מוזרק באותו האופן. שני החומרים נועדו לשתק את השרירים באופן זמני, על מנת להפחית קמטים וחריצים בפנים. כפי שציינו במאמר ההבדל בין חומרי המילוי הוא במבנה הכימי שלהם דבר שיכול לספק תוצאות שונות. הנושא לגבי איזה חומר מציג תוצאות טובות יותר טרם הוכרע.

על מה דיברנו עד כה?

שתפו את המאמר:
Facebook
WhatsApp
Email

מוזמנים לשלוח הודעה

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אופק סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון. את התמחותו בכירורגיה פלסטית ביצע במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים. במסגרת ההתמחות צבר ד"ר אופק ניסיון רב בניתוחים משחזרים ואסתטיים.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
כל הזכויות שמורות לד"ר אנדרי אופק