בחורה מורחת קרם על פנייה

עם הזמן העור שלנו מתחיל לאותת לנו על קמטים באזורים שונים, חלק מהם יווצרו באזורים מאוד בולטים כמו מצח, שפתיים או אפילו בצוואר. קמטים אלו יכולים להיווצר עקב לא מעט סיבות שונות, אך התוצאה תהיה לרוב דומה כאשר תאי הקולגן והאלסטין בעור שלנו ישחקו ויהפכו לחלשים יותר. כך אנו נהיה חשופים ללא מעט נזקים שונים אשר יכולים להאיץ את תהליך הקמט, ומכיוון שתאי הקולגן והאלסטין אחראים על גמישות העור ומיצוק שלנו, הופעתם של קמטים גם כן לא תאחר לבוא. יחד עם זאת הרפואה ועולם הקוסמטיקה פתחו כיום לא מעט שיטות שונות, חלקן ארוכות טווח וחלקן קצרות. אך רובן הגדול של הטיפולים למילוי קמטים אמורים לגרום לעור שלכם לחזור אל המראה המבריק והמוצק שהיה לו עד לא מזמן. 

קמטים, איך זה קורה? 

לקמטים ישנם 2 סוגים עיקרים כאשר הראשון שבהם נקרא ”קמטים יציבים” והם תוצאה ישירה של נפילת עור הפנים. קמטים אלו נשארים באופן קבוע ואינם מושפעים מהבעות שונות, יחד עם זאת הם עלולים להופיע באזור המצח, האף והסנטר. הסוג השני של קמטים נקרא ”קמטים פעילים” והם מאפיינים קמטים אשר נוצרים על ידי הבעות פנים שונות שאנו מבצעים עם הפנים, אך רובם נעלמים לאחר שאנחנו משחררים אותם. יש לציין כי לא מעט פעולות כמו עישון למשל(עליו נרחיב בהמשך) עלול גם כן לייצר קמטים ”פעילים” באזור השפתיים, עקב פעולת העישון. 

•הזדקנות

באופן טבעי הגוף שלנו עובר הליך של הזדקנות, אותו נוכל לראות אצל רוב האנשים מואץ החל מגיל השלושים. תהליך זה מתבצע עם היחלשותם של תאי הקולגן והאלסטין, אשר הופכים לחשופים וגורמים לחוסר גמישות של העור.

•שמש

חשיפה ממושכת לשמש עלולה לפגוע באיכות החלבון של העור ולירידה באחוזי הקולגן שאמורים להיווצר על הפנים, לכן יש להשתדל להיחשף כמה שפחות אל קרניים אולטרה סגולות של השמש אשר יכולות להאיץ תהליכי קמטים ואף ליצור כאלו. 

•גנטיקה

המטען הגנטי אותו אנחנו נושאים משפיע לא מעט על איכות החיים שלנו ועל הבריאות שלנו, וכמובן שהוא משפיע גם כן על קמטים בעור שלנו. לכן אם ההורים שלכם בעלי עור שומני ובריא, רוב הסיכוים כי גם לכם יהיה כזה. 

•עישון

הטבק בסיגריה אומנם משחרר רעלנים בזמן שהוא נשרף, אלו נדבקים כמעט אל כל פריט שנמצא בסביבת המעשן ובטח על פניו. עשן מסוג זה עלול כמו תופעות השמש, לשבור את רמת הקולגן של תאי העור ולגרום לקמטים באזורים שונים. 

דרכים למניעת קמטים

לא מעט מחקרים עשו סביב הקמטים אשר מלווים לא מעט אנשים מהאוכלוסיה, אחד המחקרים היפנים למשל דגם קמטים של 30 נשים משעות הבוקר ועד לשעות הלילה. אחת המסקנות שאליהם הגיעו החוקרים כי על מנת להימנע מחלק מהקמטים, הם מציעים לישון על הגב ולא על הבטן מכיוון הגרביטציה משפיעה על כושר השריר. יחד עם מחקר זה ישנם כבר פעולות מוכחות כיצד לשמור על עור הפנים שלכם עם מינמום קמטים, ואחת היא לא אחרת מאשר שתייה מרובה של מים(עד 3 ליטרים ביום) אוכל שאינו מלא בשומן רווי וכמובן שמירה מפני השמש ופעילות גופנית.

טיפולים טבעיים למילוי קמטים

לא מעט מהמטופלים חוששים מטיפולים כירורגיים ופולשניים, כדמות לייזר או חומרי מבוססי חומצה היאלורונית או בוטוקס, עליהם נרחיב בהמשך. למטופלים אלו ישנם לא מעט אלטרנטיבות אשר יכולות לעזור להם למילוי קמטים באזורים שונים בעור. טיפולים אלו מבוססי שמנים ולעיתים מצריכים גם שילוב של תזונה נכונה ואלו הם הטיפולים הטבעיים למילוי קמטים.

1. סלניום  אבץ ונחושת

חומרים אלו עוזרים בהתחמצנות של העור, יצירת קולגן ואלסטין ועוזרים לניקוי צלקות. הם נחשבים כיסודות קורטים לגוף ומשמשים חלק מאוד חשוב במערך הגופני ושל העור בפרט, אותם תוכלו למצוא במגוון מזונות החל מפירות וירקות, מאכלי ים דגים, שמרים ואגוז ברזילאי. 

2. ג’ל אלוורה

ג’ל אלוורה רווי במינרלים שונים אשר מסייעים בתהליך הריפוי של העור, הצמח שלו יכול להמצא כמעט בכל גינה והוא נחשב למעולה עבור מילוי קמטים בצורה טבעית.

3. מסכת חלבון

מסכה זו מתבססת על חלבון, כפית דבש ולימון טרי, כל אלו יחד אמורים לעזור בניקוי הפנים וניקוי רעלנים ממנו. אך יחד עם זאת עוזרים בכיווץ הנקבוביות, יכולת שמירה על לחות גבוהה יותר בעור והוספת מגנזיום אשר מעניק לעור מראה מבריק וזוהר. 

4. שמנים

שמן הזית נודע כבר לפני אלפי שנים כחומר שעוזר על שמירה מפני קמטים, 2 כפות ביום עם עיסוי על הפנים אמורים לעזור לכם להעלים את הקמטים בצורה טבעית ופשוטה. יחד עם שמן זה ידוע גם כן על שמן קוקוס אשר מלא חומרים נוגדי חמצון, ובנוסף עוזר לריכוך העור ומניעה של קמטים יחד עם העלמה של הקיימים. את שמן הקוקוס מומלץ למרוח לפני השינה. 

טיפולים עכשווים למילוי קמטים

הרפואה כיום מציעה לא מעט אפשוריות לטיפול בקמטים, חלקם של הטיפולים יכולים להתבצע על ידי ניתוחים כירוגים יותר וחלקם יכולים להיות פחות פולשניים. עם זאת קיימים גם כן בשוק לא מעט קרמים ומשחת אשר יכולים לעזור בצורה מסויימת, יחד עם זאת חשוב מאוד למצוא את הפתרון שיהיה היעיל ביותר עבור הקמטים שלכם והנכון ביותר עבורם. 

הזרקות

ישנם בארץ שני חומרים מאוד פופולריים כיום למילוי קמטים, כאשר הראשון שבהם הוא הבוטוקס שמוכר לכולם והשני הוא חומצה היאלורונית. הבוטוקס עובד על ידי רעלן אשר אמור לנטרל את העצב שבאזור השריר, כך בעצם הקמט חוזר אל הצורה הטבעית שלו ונעלם כמעט לחלוטין. עם זאת טיפול הבוטוקס דורש חיזוקים כאשר כל זריקה אמורה להינתן בין חודשיים עד 4 חודשים מזמן הטיפול הראשוני.

עם זאת חשוב לזכור כי טיפול מסוג זה נחשב כבר ליעיל ולזול ביחס לטיפולים אחרים. החומר השני והפופולרי כיום הוא לא אחר מאשר חומצה היאלורונית, אשר נמצאת אצל רבים מאיתנו ונחשבת לחומר טבעי או מולקולה רב-סוכר. וכאשר החומצה המוזרקת לאזור הקמט, היא מחדשת בצורה טבעית את מחסני הקולגן שאבדו לנו עם השנים ומחזירה את מראה העור מבריק ומלא ברק. הזריקה כמו זריקת הבוטוקס אמורה להשמר ולעבור חיזוקים, ברוב הפעמים זריקה מסוג זה תעשה אחת לשלושה חודשים עד לחצי שנה ובהתאם לדרישות המטופל ושביעות רצונו.הטיפול על ידי בוטוקס וחומצה היאלורונית, נע בין עשר דקות לרבע שעה ונעשה תחת אלחוש מקומי וללא צורך בהרדמה מלאה או ימי החלמה.  

מתיחת פנים

 ניתוח מסוג זה בשונה לזריקות השונות אמור להיות קבוע יותר ולאורך זמן רב יותר, הוא נעשה על ידי רופא מומחה ותחת הרדמה כללית והוא משך בין 2 עד 4 שעות. במהלך מופרד העור מעצם הגולגלת ונמתח לצדדים ולאחר מכן נפתח מחדש בקו החיבור של השיער. רוב הפעמים לניתוחים אלו לא ישארו צלקות, אך תהליך ההחלמה שלו אמור לקחת בין חודש לחודש וחצי. יחד עם זאת חשוב לזכור כי טיפול זה מיועד לאנשים מעל לגילאי החמישים, כאשר תאי הקולגן מתקשים מאוד לתפקד והיכולת של חומרים שונים לעודד פעילות אינה מספקת. 

על מה דיברנו עד כה?

שתפו את המאמר:
Facebook
WhatsApp
Email

מוזמנים לשלוח הודעה

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אופק סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון. את התמחותו בכירורגיה פלסטית ביצע במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים. במסגרת ההתמחות צבר ד"ר אופק ניסיון רב בניתוחים משחזרים ואסתטיים.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
כל הזכויות שמורות לד"ר אנדרי אופק