מה ההבדל בין חומצה היארלרונית לבוטוקס

בחורה מקבלת טיפול אסתטי לפנים

טיפולי פנים באמצעות בוטוקס וחומצה היאלורונית הם מטיפולי האנטי אייג’ינג הפופולריים ביותר בעולם. חומצה היארלרונית ובוטוקס הם טיפולים לא פולשניים שנחשבים יעילים ובטיחותיים. במאמר זה נסביר את מאפייני כל חומר ולאלו מטרות הוא משמש. נעסוק בהבדלים גם מבחינת תדירות הטיפולים, הגיל בו הוא מוצע ומשך הזמן שכל סוג טיפול יעיל עבורו. על כל ההבדלים בין בוטוקס לחומצה היאלורונית במאמר לפניכם.

טיפולי אסתטיקה

טיפולים אסתטיים כמו הזרקות בוטוקס וחומצה היארלרונית פותחו במטרה להילחם בנזקי הגיל. כחלק מההתבגרות, באופן טבעי יש שינויים רבים בכל שכבות הפנים, לרבות בשכבת העור, בשכבת השומן ובשרירים עצמם. לקצב השינויים במראה הפנים מרכיב גנטי אך ישנם גם גורמים סביבתיים שמאיצים את הזדקנות כגון, חשיפה לשמש, עישון ואורח חיים לא בריא.

בוטוקס

בוטוקס מופק מרעלן והוא נמצא בשימוש רפואי ואסתטי כבר למעלה מ-30 שנה. השימוש הנפוץ בבוטוקס נעשה על מנת להשתיק באופן זמני את שרירי ההבעה בפנים. הבוטוקס מונע את תנועת השרירים הקטנים שאחראים על יצירת הבעות פנים כגון, כעס, פליאה ועצב ובאופן זה הטיפול מביא לריכוך של קמטי ההבעה מבלי לפגוע בהבעתיות הטבעית של הפנים.

מטרות אסתטיות

הזרקת בוטוקס נעשית אל קמטים פעילים. בדרך כלל עבור קמטי הבעה שנוצרים כתוצאה מהתכווצות השרירים באזור המצח, בין הגבות ובצדי העיניים. הבוטוקס גורם לכך שבאופן זמני,  השריר מפסיק לקבל גירוי עצבי וכתוצאה מכך מפסיק לזוז ולהתכווץ. הטיפול נועד למנוע את הפעולה אשר גורמת להופעת הקמטים. ובסופו של דבר, הוא מוביל לקבלת מראה צעיר יותר.

השפעה ותדירות

השפעת הבוטוקס מחזיקה בדרך כלל כארבעה חודשים עד חצי שנה ולאחר מכן יהיה צורך בטיפול נוסף. את הטיפול בבוטוקס מומלץ לבצע בתדירות שאינה עולה על פעמיים-שלוש בשנה.  חשוב לדעת שטיפולים חוזרים ונשנים בחומר זה עלולים לגרום למערכת החיסונית לייצר נוגדנים אשר מנטרלים את השפעת הבוטוקס ומכאן את יעילות הטיפול.

גיל תחילת הטיפול בבוטוקס

התחלת הטיפול בבוטוקס לרוב נעשה סביב גיל 35. הדבר נובע מכך שהעור בגיל מבוגר יותר, במיוחד כאשר הוא לא עבר טיפול בוטוקס, הופך לשקוף ודק יותר עם השנים והבוטוקס כבר עלול שלא למלא את מטרתו האסתטית. הטיפול אידיאלי כאשר הקמטים רק מתחילים להופיע וטרם התייצבותם ואובדן הגמישות של העור סביבם.

חומצה היארלרונית

חומצה היארלרונית הוא למעשה חומר טבעי שאף מצוי בשכבה החיצונית של העור, בין היתר במפרקים ובאזור העיניים. את החומצה היאלורונית מזריקים מתחת לעור, על מנת למלא נפחים באזור השפתיים והלחיים, כמו גם למלא את הקמטים מסביב לפה ובאזור השפתיים. החומצה  משמשת כחומר מילוי לשקעים הנוצרים כתוצאה מהדלדול הטבעי של רקמת העור.

למה מיועד הטיפול

חומצה היארלרונית מיועד לטפל באיבוד הנפח בחלק התחתון של הפנים. הטיפול מחליף למעשה את המילוי הטבעי בקמטים ומדגיש את קווי המתאר שלהם מבלי לגרום להחלשה ולשיתוק של פעולת השרירים במקום. חומצה היארלרונית מתאימה למטופלים עם חסר בנפח באזורי הלחי, השפתיים, הלסת והרקות. במקרים מסוימים הטיפול ניתן גם עבור פגמים מסוימים באף.

מתי להתחיל בטיפול

מכיוון שתהליך ייצור החומצה היאלורונית הטבעי פוחת כבר מגיל 25, חשוב להתחיל טיפול זה כבר מגיל מוקדם יחסית ולא רק להמתין עד להעמקת הקמטים אותם רוצים למלא. ככל שמתחילים להזריק חומצה היארלרונית מוקדם יותר כך ניתן לשמור על המראה החיוני של העור וגמישותו ולעצור משמעותית את תהליך ההזדקנות

כמות ותוצאות

הכמות של החומצה היאלורונית המוזרקת במהלך כל טיפול יכולה להשתנות בהתאם לכל מקרה ובכל מקרה ההמלצה היא להתחיל עם כמויות קטנות יחסית ובמידת הצורך לבצע הזרקה משלימה לאחר כחודש או יותר.  חומצה ההיאלורונית המוזרקת סופחת אליה בהדרגה את נוזלי הגוף ולכן תוצאות הטיפול בפועל מגיעות לשיאם כעשרה ימים לאחר מועד ההזרקה.

הזרקה כמות גדולה מידי במהלך הטיפול, עלולה לגרום למראה מלאכותי ולא טבעי לאחר סיום תהליך ספיחת הנוזלים. ההשפעה של החומצה ההיאלורונית בדרך כלל מחזיקה מעמד כשנה.

טבעי מול מוסכן וזר

למרות שהן בוטוקס והן חומצה היארלרונית נחשבות בטוחות לשימוש ישנם רבים שנרתעים יותר מהזרקת בוטוקס. כפי שציינו, הבוטוקס הוא למעשה רעלן מסוכן בו נעשה שימוש בכמויות מזעריות על מנת לשתק את השרירים. לעומת זאת מכיוון שחומצה היאלורונית מופקת גם באופן טבעי בגוף הזרקתו פחות מעוררת חשש בעיני מטופלים רבים.

טיפולי בוטוקס

כפי שכבר ציינו, בוטוקס משמש בדרך כלל בשליש העליון של הפנים, החל מקו השיער ועד לעיניים. ההזרקות לרוב ימוקדו במצח, באזור שבין הגבות ובצדי העיניים. לקראת הזרקת בוטוקס יש צורך באבחון מקיף, על מנת לתכנן נכון מבחינה אסטרטגיית את מאפייני הטיפול.

ההליך ותופעות הלוואי

הליך ההזרקה אינו גורם לכאבים בדרך כלל וניתן לבצעו ללא הרדמה או בהרדמה מקומית בהתאם למאפייני המקרה והעדפת המטופלת. פיזור הבוטוקס בשכבות העור נעשה בתוך שניות ובדרך כלל ניתן להמשיך בשגרה רגילה באופן מידי. תופעות הלוואי נפוצות הנלוות להזרקה נחשבות למינוריות והן כוללות שטפי דם, אדמומיות אזורית ונפיחות אזורית קצרת טווח.

סיבוכים נדירים במיוחד שעלולים להתרחש כתוצאה מהזרקות בוטוקס הם, נפילת עפעפיים וגבות.

הזרקת חומצה היארלרונית

טרם ההזרקה ניתנת תרופה מניעתית להרפס אותה יש להמשיך ליטול גם לאחר ההליך במשך 3 ימים. הטיפול מתחיל בחיטוי מקומי ומריחה של משחה מאלחשת. במהלך כל טיפול יתבצעו מספר דקירות באזורים השונים בהתאם למאפייני הטיפול שנקבעו מראש. לאחר סיום ההזרקה המנתח יעצב באופן ידני את המילוי שהוזרק, על מנת למנוע היווצרות של גושים לא רצויים.

תופעות לוואי

כתוצאה מההזרקות עשויים להופיע שטפי דם מקומיים ונפיחות חיצונית באזור ההזרקה. אלו יחלפו תוך מספר ימים ובמידת הצורך ניתן לקחת כדורי ארניקה לטפל בנפיחות. אין להסיק מסקנות לגבי הצלחת ההליך באופן מידי מכיוון שלוקח זמן להתייצבות השכבות באופן סימטרי. חומרי האלחוש עשויים לגרום לחוסר תחושה מקומי בדומה לתחושה שלאחר לטיפולי שיניים.

ההבדלים במיקום ההזרקה ומטרותיה

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בהבדלים בין חומצה היארלרונית ובוטוקס. כפי שציינו, ההבדל המרכזי הוא במיקומי ההזרקה. בבוטוקס נעשה שימוש מניעתי וטיפולי בקמטי בהבעה באזור המצח, העיניים והצוואר. בחומצה היאלורונית להשיב נפח לאזור הלחיים והשפתיים. על מנת להשיג תוצאות מיטביות ניתן לשלב בין טיפול בחומצה היאלורונית וטיפול בבוטוקס.

על מה דיברנו עד כה?

שתפו את המאמר:
Facebook
WhatsApp
Email

מוזמנים לשלוח הודעה

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אופק סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון. את התמחותו בכירורגיה פלסטית ביצע במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים. במסגרת ההתמחות צבר ד"ר אופק ניסיון רב בניתוחים משחזרים ואסתטיים.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
כל הזכויות שמורות לד"ר אנדרי אופק