בחורה מגרדת לעצה בעורף בגלל נגעים עוריים

עם השנים העור מזדקן ולצד פגיעה בגמישות ובחוזקו עלולים להתפתח נגעים עוריים שפירים וממאירים. התפתחו טכנולוגיות ושיטות מתקדמות לאבחון וטיפול בנגעים עוריים, בפגמי עור, כמו גם שיטות במידת פולשנות משתנה לשיפור ולהצערת העור. במאמר זה נעסוק בדרכי האבחון והטיפול במספר סוגים שונים של נגעים עוריים כמו, שומה אינטרארדמלית, סרחי עור ונדון גם בתפקיד שממלאים חומרי מילוי שונים בהקשר זה.

אבחון וזיהוי גידולים ממאירים

מרבית המגעים העוריים מאובחנים כגידולים שפירים, אך חשוב לוודא זאת מוקדם ככל האפשר, על מנת לאבחן ולטפל בנגעי עור ממאירים בזמן. האבחון של סרטן העור נעשה באמצעות נטילת דגימה מהנגע ושליחתו לבדיקה פתולוגית במעבדה, אך גם למטופל יש אחריות לבקש את הבדיקות ולבצע מעקב תקופתי לנגעים חשודים ולאתר בזמן שינוי בגודל ובצורה.

נגעים שפירים

גידולים בעור יכולים להיות ממאירים  או שפירים. רוב הנגעים העוריים הם שפירים ואינם מסכנים את הבריאות והטיפול בהם, במידת הצורך נעשה מטעמים אסתטיים. נגעי עור שפירים יכולים להופיע במקומות שונים בגוף ובכל גיל.

נגעי העור השפירים הנפוצים הם, סרחי עור, קרטוזה שומנית, קרטוזה שומנית, כתמי שמש, היפרפלזיה סבצאית, קסנטלזמה, סירינגומה ושומה אינטרארדמלית.

שומה אינטרארדמלית

שומה אינטרארדמלית היא למעשה נקודת חן המופיעה בגווני העור אשר עוברת הליך הבשלה תקין. השומה לרוב תופיע באזור הפנים והקרקפת והיא מתאפיינת בצניחה של המלנוציטים אל תוך עומק העור, תוך איבוד של הפיגמנט והרמת השומה אל מעל פני שטח העור. ניתן לטפל בה בין היתר באמצעות שיטת הגילוח, תוך שמירה על קו העור או באמצעות לייזר מסוג CO2.

סרחי עור

סרחי עור לרוב יופיעו באזורי קפלים בגוף, לרבות במפשעה, בצוואר ובבית השחי. הם מופיעים כנגע עורי רך בגוון הטבעי של העור והסרח תלוי על מעין גבעול. הם שכיחים במיוחד בקרב אלו הסובלים מסוכרת ועודף משקל. סרחי עור אינם מסוכנים לבריאות, אך עלולים לגורם לאי נוחות או כאב, כמו גם למראה לא אסתטי.

חשוב שלא לנסות להסירם באופן עצמאי בגלל  הסיכון לדימום, זיהום ואפילו הרעלת דם. הטיפול בסרחי עור יכול להיעשות באמצעות הליך קשירה עם חוט כירורגי או בהליך אלקטרוכירורגי ושריפתו באנרגיה חשמלית בתדירות גבוהה. שיטות נוספות לטיפול והסרת סרחי עור הם הסרה ניתוחית בסקלפל או במספריים, כמו גם טיפול בקריותרפיה והקפאת הסרח בחנקן נוזלי.

כתמי פיגמנטציה ושמש

כתם שמש מאופיין בגוון חום והוא מופיע באזור החלק העליון של החזה, הפנים והידיים החשופים לשמש. הופעת כתמים אלו קשורה בחשיפה כרונית לשמש. ישנם מגוון שיטות לטפל בכתמים אלו, לרבות תכשירים למריחה, קילופי עור, טיפול באור ועוד. הטיפול באמצעות קילופי עור כימיים ניתן בהתאם לגיל המטופל ולמצב הכתמים ובהתאם לכך ייקבע עומק הקילוף.

יחד עם חומרי מילוי

במקרים רבים נעשה שימוש בקרני לייזר להעלים כתמי פיגמנטציה יחד עם חומרי מילוי להחזרת הנפח ומיצוק של העור. הטיפול במכשירי לייזר נועד לפגוע במצבורי הפיגמנט, תוך יצירת כוויה ממוקדת באזורים הכהים. לאחר הופעת הגלדים מתבצע  קילוף והעלמה של הכתמים הכהים. לעתים, להשלמת ההליך יידרשו שניים או שלושה טיפולים בתוך מספר שבועות.

נגעי קסנטלזמה

קסנטלזמה הוא נגע בגוון צהבהב אשר מופיע באזור העפעפיים ומהווה בעיה אסתטית בשל מיקומו הבולט. ההתפתחות של נגעים מסוג זה לעיתים קשור לרמה גבוהה של כולסטרול בדם. ישנם מספר שיטות לטיפול בנגע זה לרבות ניתוח כירורגי, צריבה חשמלית וננו פלסמה.

ניתוח קסנטלזמה הוא הליך כירורגי המבוצע באמצעות סקלפל מנתחים לאחר הרדמה מקומית. בניתוח מבוצע חתך לאורכם של הנגעים וניקוז ריכוז השומן מאזור העפעפיים. השימוש בשיטה נדרש כאשר הנגעים גדולים וכאשר הנגע חורג מהגבולות של העפעפיים העליונים. במקרים בהם הנגע קטן ניתן לבצע צריבה באמצעות מחט חשמלית או לייזר ולהרוס את תאי העור השומניים.

נגעי עור ממאירים

כפי שכבר ציינו, נגעי עור עלולים להיות ממאירים ובמרבית המקרים הם קשורים לחשיפה מרובה לשמש. את נגעי העור הממאירים מקובל לחלק לשתי קבוצות, סרטן עור מסוג מלנומה וגידולי עור שאינם מלנומה. סרטן עור מסוג מלנומה נגרם כתוצאה מהתרבות התאים המלנוציטים בגוף. גידולי עור שאינם מלנומה נפוצים הם, קרצינומה של תאי הבסיס  וקרצינומה של תאי הקשקש.

טיפול בנגעי עור ממאירים

הטיפול העיקרי בסרטן העור הינו ניתוח כירורגי וכריתה מלאה של הגידול. כל עוד הרקמה הסרטנית לא מוסרת בשלמותה, הגידול עלול לחזור ולהתפשט. במסגרת ההליך, תוך כדי הניתוח מתבצעת בדיקה מיקרוסקופית של שולי הגידול, על מנת לחסוך ברקמה ולא לכרות שולי ביטחון רחבים מידי. הדבר מאפשר שחזור קטן יותר ולהצריך פחות חומרי מילוי בהמשך.

מיליום

נגע עורי לא סרטני נפוץ נוסף הוא מיליום. מדובר על ציסטה זעירה המכילה את החלבון קרטין ומתאפיינת בגוון צהבהב. הנגעים מופעים בדרך כלל בכמות גדולה ובעיקר באזור הלחיים והעפעפיים. התופעה נובעת מחסימה של זקיקי השערות בעור או מחסימה של בלוטות הזיעה בעור והיא נוטה להתפשט במהירות ולתפוס שטח גדול על העור.

טיפול בלייזר

נגעי עור מסוג מיליום עשויים לחלוף מעצמם לאחר ההתחדשות הטבעית של שכבת העור העליונה וניתן לטפל בהם גם באמצעות, ניקוב הסרה חשמלית ולייזר. הסרת מיליום בלייזר נחשבת כיום לשיטה הטובה ביותר לטיפול במיליום ונגעי עור שפירים רבים אחרים וניתן בטכנולוגיה זו להסיר ביעילות מספר רב של נגעים גם מבלי לפגוע ברקמות העור שמסביבם.

טיפול קוסמטי ואסתטי

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו באבחון וטיפול בנגעים עוריים בכלל ובמקום של חומרי מילוי בטיפולם אלו. כפי שציינו במאמר, האבחון של נגעי עור חשוב במיוחד על מנת לשלול, לזהות ולטפל בגידולים ממאירים מוקדם ככל האפשר. במאמר זה התמקדנו בדרכי הטיפול בנגעי עור שפירים, שומה אינטרארדמלית, כתמי שמש, מיליום וקסנטלזמה.

על מה דיברנו עד כה?

שתפו את המאמר:
Facebook
WhatsApp
Email

מוזמנים לשלוח הודעה

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אופק סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון. את התמחותו בכירורגיה פלסטית ביצע במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים. במסגרת ההתמחות צבר ד"ר אופק ניסיון רב בניתוחים משחזרים ואסתטיים.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
כל הזכויות שמורות לד"ר אנדרי אופק