הסרת שומות – כל המידע שחשוב לדעת

בחורה מקבלת טיפול של הסרת שומות בשכמה

שומה בהגדרתה הרפואית היא גידול שפיר המורכב מתאי עור. שומות ונקודות חן הינם נגעים אשר יכולים להופיע על העור בכל מקום בגוף. לרוב הן לא בעלות צורה והן בעלות גוונים חומים או אדמדמים. נגעים אלו לעיתים נראים כחלק ממרקם העור, במקרים אחרים הנגעים בעלי נפח והם מורמים מעל העור ומכילים שיער.

שומות יכולות להביא בכל הגדלים ( קטן, בינוני, גדול). שומות ונקודות חן יכולות להופיע מלידה, הן יכולות להופיע במהלך השנים כתוצאה מחשיפה מרובה לשמש, כתוצאה משינויים הורמונליים בגופנו, כתוצאה מהתפתחות של רקמה בגוף ועוד. לרוב השומות מופיעות בשלושת העשורים הראשונים לחיים.

לרוב השומות ונקודות החן אשר מופיעות באזור הפנים והגוף פוגעות במראה החיצוני של אותו אדם, כתוצאה מכך בני אדם מסוימים מבצעים ניתוח להסרת השומה.

לאחר בדיקה של רופא עור מומחה צריך לבצע ניתוח על מנת להסיר את השומה או נקודת החן אם התברר בבדיקה כי השומה או נקודת החן יכולות להפוך לסרטניות או טרום סרטניות.

השיטה בה מתבצעת הסרת שומה משתנה בהתאם לסוג השומה, לעומקה ועוד.

מהן הסיבות הנפוצות להסרת שומה?

ישנן 2 סיבות עיקריות שבגללן בני אדם מבצעים ניתוח להסרת שומה:

סיבה קוסמטית – לעיתים השומה פוגעת במראה החיצוני של אותו אדם, פוגעת בביטחון העצמי שלו ולכן הוא מבקש להסיר אותה.

סיבה רפואית – לאחר בדיקת רופא עור מומחה מתברר כי השומה חשודה כנגע סרטני או טרום סרטני ולכן יש צורך בהסרתה.

סיבה תפקודית – לעיתים שומה יכולה להופיע במקום אשר מפריע לפעולות בסיסיות בחיינו, כמו למשל שומה באזור הפנים המקשה עלינו בתהליך הגילוח או שומה באזור החזה אשר מפריעה ללבישת חזייה.

מהן הדרכים הנפוצות להסרת שומות ונקודות חן?

הסרת שומות ונקודות חן הינו הליך כירורגי הכולל הרדמה מקומית, ההליך יכול להיעשות בחדר טיפולים בקליניקה של המנתח הפלסטי או בחדר ניתוח, הבחירה נתונה לשיקול דעתו של מבצע הניתוח.

קיימות מספר דרכים להסרת שומות ונקודות חן, ריכזנו עבורכם את הדרכים הנפוצות ביותר:

הסרת שומה או נקודת חן באמצעות שימוש בחנקן נוזלי – בשיטה זו משתמשים בחנקן הנוזלי על מנת להקפיא את השומה דבר הגורם להמתתה. הטיפול עלול לכאוב, הטיפול עלול להותיר צלקת כתוצאה מכווית קור. 

הסרת שומה או נקודת חן באמצעות ניתוח – נעשה שימוש בשיטה זו בדרך כלל במקרים בהם השומה או נקודת החן גדולה ומחייבת טיפול כירורגי. הניתוח נעשה בעזרת הרדמה מקומית, לאחר מכן יבוצע חתך קטן, במקרים מסוימים ידרשו תפרים לאחר הניתוח וברוב המקרים תשאר צלקת.

צריבה של שומה או של נקודת החן באמצעות מחט חשמלית – שיטת טיפול זו מתאימה לשומות ונקודות חן שאינן מורמות מעל פני העור. באמצעות המחט החשמלית צורבים את השומה או את נקודת החן, הצריבה גורמת להמתה של תאי נקודת החן או השומה. הטיפול נעשה בעזרת הרדמה מקומית, בחלק מהמקרים תשאר צלקת על פני העור. טיפול זה יצריך בדרך כלל החלמה של שבועיים.

הסרת שומה או נקודת חן באמצעות שימוש בגלי רדיו – בשיטה זו נעשה שימוש בגלי רדיו על מנת לאדות את השומה או את נקודת החן. תאי השומה או נקודת החן מתאדים ונעלמים. טיפול זה נחשב יקר ביחס לשאר שיטות הטיפול השונות, הטיפול מלווה בכאבים ועלול להותיר אחריו צלקת. 

הסרת שומה או נקודת חן באמצעות שימוש בלייזר – שיטה זו היא השיטה היעילה והמתקדמת ביותר כיום.

באמצעות שימוש בלייזר צורבים את השומה או את נקודת החן והן נעלמות. לאחר הטיפול לא נשארים סימנים על פני העור.

מה עליי לבדוק לפני שאני בוחר מנתח פלסטי להסרת נקודת חן או שומה?

יש לקחת את תהליך זה בכובד ראש וחשוב לבחור במנתח פלסטי איכותי, מקצועי ובעל ותק בתחום.

להלן כמה נקודות שחשוב לעבור עליהן בבחירת המנתח הפלסטי:

בדקו האם קיימות המלצות על אותו מנתח פלסטי אליו פניתם.

בדקו שהמנתח הפלסטי אליו פניתם עבר התמחות באחד מן המרכזים המובילים בארץ או בעולם.

בדקו שהמנתח הפלסטי אליו פניתם הוא בוגר לימודי רפואה במוסד אקדמי מכובד.

בדקו שהמנתח הפלסטי אליו פניתם לוקח חלק באיגודים מקצועיים בתחום הכירורגיה הפלסטית והאסתטית.

בדקו שהמנתח הפלסטי אליו פניתם הוא בעל ניסיון בהוצאת נגעים בעור, שומות ונקודות חן.

הנחיות רפואיות מקובלות לאחר ביצוע טיפול להסרת נקודת חן או שומה

לאחר ביצוע טיפול להסרת נקודת חן או שומה תקבלו מספר הנחיות רפואיות לשמירה על האזור בו נעשה הטיפול. יהיה עליכם לחטא את האזור המטופל לפחות פעמיים ביום על ידי שימוש במי סבון, יהיה עליכם למרוח קרם אנטי בקטריאלי למניעת חיידקים באזור המטופל.

יש להימנע מחשיפת האזור המטופל לשמש, יש להימנע בפעולות מיותרות אשר יכולות לגרום לתפרים להיקרע (במידה ויש), יש לבצע חבישה אסתטית לפצע.

ישנן מספר תופעות לוואי אפשריות לטיפול זה: לאחר הטיפול יכול להיווצר זיהום מקומי באזור המטופל, לאחר הטיפול קיים סיכוי שישארו שטפי דם או דימומים, לאחר הטיפול קיים סיכוי כי יופרשו הפרשות מהאזור המטופל, לאחר הטיפול קיים סיכוי כי המטופל יסבול מחוסר תחושה וכאבים עצביים.

לסיכום, במאמר זה ריכזנו עבורכם את המידע העיקרי שחשוב לדעת לפני התחלת תהליך של הסרת שומה או נקודת חן. אנו מקווים כי מאמר זה תרם לכם בצורה כזו או אחרת.

על מה דיברנו עד כה?

שתפו את המאמר:
Facebook
WhatsApp
Email

מוזמנים לשלוח הודעה

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אופק סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון. את התמחותו בכירורגיה פלסטית ביצע במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים. במסגרת ההתמחות צבר ד"ר אופק ניסיון רב בניתוחים משחזרים ואסתטיים.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
כל הזכויות שמורות לד"ר אנדרי אופק