בחורה מקבלת טיפול נגד צלקות

צלקות בעור יכולות להיגרם ממגוון רב של סיבות ביניהן: כוויות, ניתוח, חתך, פצעון שלא הצלחנו להתאפק והיינו חייבים לפוצץ אותו ועוד. הזמן מצליח לרפא את הפצעים, אך לעיתים נותרת צלקת במקום בו היה הפצע. צלקת מופיעה בעקבות פציעה אשר חדרה את רקמת העור העליונה ופגעה ברקמות נוספות, לאחר הרפאות הפצע עלולה להופיע צלקת. צלקות עלולות לפגוע במראה החיצוני שלנו ולעיתים גם בתפקוד היום יומי שלנו, הכנו עבורכם מדריך המכיל בתוכו מספר שיטות לטיפול בצלקות.

סוגי צלקות 

כדי לטפל בצלקת בצורה נכונה חשוב לדעת מה הוא סוג הצלקת על מנת להתאים לה שיטת טיפול נכונה.

להלן סוגי הצלקות הנפוצים ביותר:

צלקת אקנה – צלקת אקנה היא צלקת אשר נוצרת לאחר אקנה ציסטית קשה. האקנה חודר לרקמות העור העמוקות, במידה והאקנה אינו מטופל כראוי הוא עלול לפגוע במרקם העור ולהשאיר צלקת.

צלקת אקנה יכולה להיווצר גם לאחר פצעי אקנה קלים ובינוניים. במידה והאקנה טופל בצורה לא נכונה, אם הייתה התעסקות מרובה בפצעים וניסיונות לפוצץ אותם כנראה שתשאר צלקת. פיצוץ של הפצעונים עלול לגרום לזיהום חיידקי, פיצוץ של הפצעונים עלול להחמיר את תהליכי הדלקת המקומיים, כתוצאה מכך נפגעות שכבות העור העמוקות ונוצרת צלקת.

צלקת מוגבהת (היפרטרופית) – צלקת מוגבהת היא צלקת בעלת גבולות ברורים ופיגמנטציה אשר לא חורגת מתחום הפצע. צלקות מסוג זה נוטות להתכווץ עם הזמן, הן הופכות לבהירות יותר ופחות בולטות לעין. צלקות מוגבהות נוצרות עקב תהליך של הפרשה מוגברת של חלבון הנקרא קולגן, תהליך זה משאיר אחריו סימן בולט.

צלקת מכווצת (קונטרקטורה) – צלקת מכווצת נוצרת בדרך כלל כתוצאה מכוויה אשר גורמת להתכווצות העור. צלקת מסוג זה גורמת למתיחה של העור וכתוצאה מכך העור נהיה הדוק ומכווץ. צלקות מכווצות עלולות להיות מלוות בכאבים או גירודים בחלק מהמקרים. במקרים בהם הצלקת המכווצת היא עמוקה, היא יכולה להשפיע על תפקוד השרירים והעצבים שמתחת לאותו אזור בו נמצאת הצלקת, במקרי קיצון היא עלולה לפגוע בתפקוד האיבר או המפרק עליו היא נמצאת. בסוג צלקת זה חשוב מאוד להתחיל את הטיפול עוד לפני שהתפתחה הצלקת. לאחר שקיבלנו כוויה חשוב מאוד לבצע חבישה בנפרד לכל אחד מהאיברים אשר נפגעו עד שיחלימו ותוך כדי להיוועץ ברופא על מנת להתחיל טיפול מונע צלקות.

צלקת קלואידית – צלקת קלואידית היא צלקת בולטת אשר חורגת מהגבולות של הפצע, היא עלולה להמשיך לגדול גם לאחר התרפאות הפצע. צלקות מסוג זה עלולות לגרום לגירודים, כאבים והפרעות בתנועה. צלקות קלואידיות שכיחות בדרך כלל בקרב בעלי גוון עור כהה.

צלקת מתיחה – צלקת מתיחה היא צלקת שטוחה בעלת מרקם רך, היא נוצרת בגובה העור הבריא. צלקות מסוג זה נוצרות לאחר שצלקת מחתך של ניתוח מתרחבת או שהיא נוצרת מסימני מתיחה שמגיעים אחרי הריון.

דרכי טיפול בסוגי הצלקות השונים 

טיפול בצלקת אקנה קשה באמצעות פילינג כימי – בעבר היה נהוג לטפל בצלקות אקנה קשות באמצעות שימוש בפילינג כימי עמוק. כיום, טיפול זה הוא פחות מומלץ מכיוון שלאחר הטיפול הרקמה המטופלת הייתה משנה את הצבע והמרקם שלה, צבע הרקמה היה הופך לבהיר יותר מהמקור, כתוצאה מכך יכלו להיווצר כתמים בהירים באזור הפנים דבר הפוגע במראה החיצוני. כתוצאה מכך לא מומלץ להשתמש בשיטת טיפול זו על מנת להעלים צלקות אקנה מקומיות, השימוש בטיפול זה אינו מומלץ במיוחד לאנשים בעלי גוון עור כהה.

טיפול מסוג זה חייב להתבצע במרפאה כאשר המטופל תחת אלחוש. החלמה מטיפול זה לוקחת כשבוע ימים לפחות. לאחר הטיפול נאסר על המטופל להיחשף לשמש עד להחלמה מלאה של העור. במקרים מסוימים רקמת העור בה נעשה הטיפול מאבדת את צבעה לגמרי וכתוצאה מכך יש להימנע מחשיפה לשמש לצמיתות.

לאנשים אשר חולים במחלות לב או כליות חל איסור לעשות את טיפול זה.

טיפול בצלקת באמצעות שימוש בג’ל ויריעות סיליקון – הוכח כי השימוש בג’ל או ביריעות סיליקון מזרז החלמה של פצעים, שימוש בג’ל או ביריעות סיליקון מפחית את הכאב והאדמומיות בזמן היווצרותה של צלקת, בנוסף לכך הוא משפר את מראה הצלקת. לאחר עעים למקרים מסוימים של צלקות קלואידיות ומקרים מסוימים של צלקות היפרטרופיות.

טיפול בצלקת באמצעות שימוש בתמצית בצל – תמצית הבצל מכילה בתוכה נוגדי חמצון ייחודיים, קמפרול ותמציות בוטניות. מחקרים מראים כי טיפול בצלקת באמצעות תמצית בצל מסייע לריכוך הצלקת ושיפור ניכר במראה הצלקת, השימוש בתמצית בצל לטיפול בצלקת אינו מסוכן כלל.

טיפול מקדים למניעת צלקות

ריכזנו לפניכם מספר כללים שיעזרו לכם למנוע את התפתחות הצלקת לאחר הפציעה:

שמרו על ההיגיינה של האזור בו נפצעתם – למרות הכאבים שטפו את האזור בו נפצעתם בעזרת סבון טבעי, הקפידו על כך באופן יום יומי על מנת למנוע זיהום של הפצע.

שמרו על סביבה לחה – נמצא כי סביבה לחה מונעת את התפתחותן של רקמות צלקתיות, בנוסף לכך סביבה לחה עוזרת בשמירה על רקמות העור שנמצאות בתהליך החלמה.

לסיכום, במאמר זה הצגנו בפניכם סוגים שונים של צלקות, דרכי טיפול בסוגי הצלקות השונים באמצעות שימוש בתכשירים שונים וכיצד ניתן למנוע צלקות בעזרת טיפול מקדים. אנו מקווים כי מאמר זה תרם לידע שלכם ועזר לכם בצורה כזו או אחרת.

על מה דיברנו עד כה?

שתפו את המאמר:
Facebook
WhatsApp
Email

מוזמנים לשלוח הודעה

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אופק סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון. את התמחותו בכירורגיה פלסטית ביצע במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים. במסגרת ההתמחות צבר ד"ר אופק ניסיון רב בניתוחים משחזרים ואסתטיים.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
כל הזכויות שמורות לד"ר אנדרי אופק