בחורה לבושה בתחתון וחזייה

אורח החיים של ימינו העלה את אחוז האוכלוסייה הסובלים ממשקל עודף. ידוע לכל כי השמנה עלולה לגרום למחלות לב, כלי דם וסוכרת. בימינו ישנה מודעות רבה לסיכונים הכרוכים בהשמנה, אנשים רבים מנסים לרדת במשקל באמצעות דיאטה, תרופות כאלו ואחרות או ניתוח. למרות כל היתרונות הקיימים בירידה במשקל קיימות גם תופעות לוואי מסוימות. כתוצאה מהתרוקנות רקמת השומן יכול לקרות מצב בו העור מאבד מהאלסטיות שלו כאשר אנו מרזים או משמינים. עקב כך, כאשר אנשים שהיו שמנים מתחילים לרזות, נוצרים אצלם עודפי עור וסימני מתיחה. אנשים רבים אשר ירדו במשקל הם בעלי מראה דומה הכולל פנים נפולות, עודף עור באזור הזרועות והירכיים ועוד. מראה זה אינו אסתטי ובמקרים מסוימים פוגע בביטחון העצמי של אותו אדם. הרפואה המתקדמת של ימינו מצאה פתרון לכך וכיום קיימים מגוון ניתוחים לעיצוב הגוף והסרת עודפי עור. בין הניתוחים הללו קיימים: ניתוח מתיחת זרועות (עליו נדבר במאמר זה), שאיבת שומן, מתיחת פנים ועוד.

מה קורה במהלך הניתוח?

במהלך ניתוח מתיחת זרועות המנתח הפלסטי מעצב את הזרועות ומקטין את היקפן על ידי הסרת עודפי עור ושומן, על ידי שאיבת שומן באזורים מלאים יחסית. עודפי עור מוסרים דרך חתך שנעשה בזרוע במהלך הניתוח, כתוצאה מכך נותרת צלקת אורכית אשר מיקומה הוא בדרך כלל בזרוע הפנימית מאזור המרפק ועד אזור בית השחי. היווצרות צלקת היא אחד מחסרונות הניתוח הזה ואנשים רבים נרתעים מכך.

פגישת ייעוץ לפני ביצוע הניתוח

ניתוח מתיחת זרועות מיועד לאנשים אשר סובלים מעודף שומן ועודף עור אשר גורם למראה נפול בזרועות וברצונם לשנות זאת. מצב של עודף עור ושומן יכול להיווצר כתוצאה מירידה דרסטית במשקל, אך קיימים מקרים בהם מטופלים סובלים מדלדול בזרועות כתוצאה מהשפעות הגיל המאוחר או כתוצאה מסיבות תורשתיות.

לפני הניתוח, המנתח הפלסטי יערוך עם המטופל פגישת ייעוץ בה הוא יבדוק על מחלות רקע אצל המטופל, האם הוא נוטל תרופות כלשהן בדרך קבע, האם המטופל ביצע ניתוחים בעבר והאם הוא התאשפז בעבר. חשוב מאוד לתת מידע כמה שיותר מדויק כדי שרמת הסיכון במהלך הניתוח תהיה כמה שיותר נמוכה.

כשבועיים לפני הניתוח יש להפסיק ליטול מדללי דם, אנשים הסובלים מיתר לחץ דם צריכים לאזנו מספר שבועות לפני הניתוח.

אנשים מעשנים צריכים להפסיק לעשן לגמרי כחודש לפני הניתוח וחודש אחריו. הסיבה לכך היא שהניקוטין אשר מצוי בסיגריות גורם לכיווץ של כלי הדם. יתרה מכך, הרעלנים אשר מצויים בסיגריה עשויים לפגוע באספקת החמצן לרקמות. אצל אנשים מעשנים קיים סיכון גדול יותר להיווצרות סיבוכים שונים הקשורים להרדמה, להיווצרות סיבוכים שונים הקשורים לניתוח כמו למשל פתיחה של החתך שנעשה במהלך הניתוח, זיהומים וריפוי איטי יותר של החתך. 

סוגי ניתוחים למתיחת זרועות

קיימים שני סוגים של ניתוחים למתיחת זרועות. סוג הניתוח נקבע על פי כמות תאי השומן העודפים באזור.

  1. במידה והזרוע עבה והיא ללא עודפי עור רציניים, המנתח הפלסטי יצבע שאיבת שומן. סוג זה של הניתוח מתאים גם לצעירים אשר אצלם העור עתיד להתכווץ משמעותית. 
  2. במידה ועודפי העור הם בכמות קטנה או בינונית, או במקרים בהם עודפי העור מרוכזים בחלק הקרוב לאזור בית השחי, ניתן לבצע את מתיחת הזרועות באמצעות חתך רוחבי קצר הממוקם בתוך בית השחי, חתך זה משאיר צלקת. בסוג הניתוח הזה משלבים גם שאיבת שומן במקרים מסוימים.
  3. כאשר עודפי העור הם בכמות גדולה, המנתח הפלסטי יבצע חתך אורכי אשר נמשך לאורך החלק הפנימי של הזרוע. החתך מבטיח שיפור בהידלדלות עור הזרוע. אורכו של החתך נקבע לפי רמת הרפיון של העור, במקרים מסוימים החתך יכול להימשך מאזור בית השחי עד לאזור המרפק. גם בסוג הניתוח הזה ניתן לשלב שאיבת שומן כדי לעצב את היקף הזרוע.

ברוב המקרים, תחילה יבצע המנתח שאיבת שומן מהזרוע כדי להפחית את נפח רקמת השומן וכדי לסייע לעיצוב הזרוע במהלך סילוק עודפי העור. בסוף הניתוח המנתח תופר את החתך על ידי תפרים פנימיים אשר נספגים בכוחות עצמם ואין צורך להסיר אותם.

סיבוכים אפשריים בניתוח מתיחת זרועות

  1. צלקת – צלקת היא תופעת לוואי אשר לא ניתן להימנע ממנה בניתוחים להסרת עודפי עור. בחודשים הראשונים לאחר הניתוח הצלקת עבה ובעלת צבע אדום ובוהק. בחלוף הזמן הצלקת מתבהרת אך היא עשויה להתרחב.
  2. הצטברות נוזלים – גוף האדם נוטה להפריש נוזלים לאחר ביצוע ניתוח. במהלך הניתוח יוחדרו נקזים כדי להפחית את הצטברות הנוזלים. אך למרות השימוש בנקזים יכול להיות מצב של הצטברות קטנה של נוזלים אשר נספגים מעצמם בדרך כלל.
  3. דימום – דימום הוא סיכון הקיים כמעט בכל ניתוח. שינוי תנוחת היד ושינויים בלחץ הדם לאחר הניתוח עלולים לגרום לדימום. במידה והדימום קטן הוא נספג ונדרש מעקב בלבד. במידה והדימום ממשיך לגדול יש צורך בביצוע ניקוז, ביצוע ניקוז אינו פוגע בתוצאה הסופית של הניתוח.
  4. א-סימטריה- גוף האדם הוא אינו סימטרי. כך גם הזרועות שלנו, הן שונות בהיקפן, גודלן ובכמות עודפי העור שבהן. א-סימטריות שאינה בולטת לעין היא תופעה נפוצה לאחר ניתוח מתיחת זרועות. לפני תחילת הניתוח המנתח הפלסטי מסמן את עודפי העור אותם הוא הולך להסיר, זאת כדי לנסות וליצור סימטריה מקסימלית.

על מה דיברנו עד כה?

שתפו את המאמר:
Facebook
WhatsApp
Email

מוזמנים לשלוח הודעה

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אופק סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון. את התמחותו בכירורגיה פלסטית ביצע במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים. במסגרת ההתמחות צבר ד"ר אופק ניסיון רב בניתוחים משחזרים ואסתטיים.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
כל הזכויות שמורות לד"ר אנדרי אופק