בטן של בחורה לפני ניתוח מתיחת בטן

כאשר מדובר על ניתוח מתיחת בטן, מדובר על רצון לשנות דרך חיים. בניתוח המשלב שיפור בריאותי, מראה אסתטי ודימוי עצמי – ניתן להשיג שיפור משמעותי באיכות החיים.

מדוע לנתח?

בעידן שבו גוברת המודעות למראה שלנו, לצד שיפור ושדרוג טכניקות הניתוחים הרפואיים, ניתן לומר כי ניתוח מתיחת בטן (אבדומינופלסטי) מהווה כיום את אחד הניתוחים האסתטיים המבוקשים ביותר בתחום הכירורגיה הפלסטית. בניגוד לסברה קיימת, ובהתאם לתפישת חשיבות המראה והדימוי העצמי, הניתוח אינו מיועד רק לנשים הרוצות לתת דגש על המראה האסתטי שלהן, בעיקר לאחר לידה. הדבר מיועד גם לגברים המעוניינים לשפר את מראה הבטן הרופסת ולהופכה לאסתטית ונעימה למראה; בטן, שירצו להתגאות בה בעת שיזוף בחוף הים.

לצד הרצון להיראות טוב, חשוב להרגיש טוב. הניתוח מאפשר פעילות פיסית קלה יותר (לאחר תקופת ההחלמה), בזכות הסרת עור ושומן עודפים. פעילות גופנית סדירה תורמת להורדת רמות הסוכר והשומנים בדם. בכך, היא מקטינה הסיכון לשבץ מוחי, הסתיידות עורקים, בעיות לחץ דם, התקפי לב וסוכרת. מי אם כך, מתאים לביצוע הניתוח ומתי הדבר אינו אפשרי? מתי כדאי לבצע אותו והאם התוצאות המושגות אכן אפקטיביות?

בטן “נפולה”- מדוע זה קורה?

בטן בעלת “שכבות” או “קפלי עור רפוי” נוצרת לאחר ירידה משמעותית במשקל. הדבר נפוץ במקרים בהם ירד המטופל במשקל באופן משמעותי; בין אם קרה הדבר עקב ניתוח בריאטרי להורדת משקל או בדיאטה בלבד. עודפי העור נפוצים במקרים בהם מדובר בירידה דרסטית של המשקל בזמן קצר. הדבר אופייני גם לנשים לאחר לידה (ובמיוחד בעקבות ניתוח קיסרי), כשבמקרים אלו אופייניים בנוסף, גם שרירי בטן רפויים (“דיאסטזיס רקטי”) . כמובן שגם לגיל מתקדם יש משמעות בהופעת ה”בטן הנפולה”. 

למי מתאים ניתוח מתיחת בטן?

הניתוח מתאים הן לגברים והן לנשים הסובלים מעודפי עור ושומן (או עור בלבד) בטניים. יחד עם זאת, ישנם פרמטרים חשובים המהווים תנאי סף חשובים לביצוע הניתוח. משקל יתר משמעותי, מעלה את הסיכון ההרדמתי והניתוחי, ולכן עדיף שירדו תחילה במשקל לפני שינותחו. לעומת זאת, אנשים הנמצאים במשקל נמוך (מדד BMI נמוך מהמקובל), וסובלים מעודפי עור בלבד (ללא עודפי שומן) – מתאימים מאוד לניתוח. אנשים מעשנים, יכולים בדרך כלל להינתח, בתנאי שיפסיקו לעשן; עליהם לחדול מעישון, כחודש לפני וחודש לאחר הניתוח. אם כבר הפסיקו חודשיים קודם לכן, כדאי שישתמשו בהזדמנות זו להפסקת עישון תמידית. אנשים המשתמשים בתרופות מדללות דם, יצטרכו להפסיקם (באישור הרופא) לפני הניתוח. באופן כללי, רוב האנשים מתאימים לביצוע הניתוח. גם אם יצטרכו להפסיק טיפול תרופתי או עישון באופן זמני, לאחר בדיקת התאמה אצל הכירורג הפלסטי, הם יתאימו לביצוע.

תיאום ציפיות

כמו בניתוחים אחרים, גם כאן חשובים מאוד הייעוץ ותיאום הצפיות שבין המטופל/ת לבין הכירורג הפלסטי. בייעוץ יוסברו שלבי ההכנה לניתוח, שלבי הניתוח עצמו והסיכונים האפשריים לניתוח מסוג זה. הסיכונים כוללים זיהום, דימום וצלקות היפרטרופיות/קלואידיות).

יוסבר תהליך ההחלמה – על משכו, ההגבלות הרפואיות הכרוכות בתקופת ההחלמה וכד’. הרופא המנתח יבדוק האם קיים בקע טבורי בבטן ויסביר את קווי המתאר הצפויים לאחר הניתוח. 

כיצד מתבצע הניתוח?

מתיחת בטן מתבצעת בהרדמה מלאה. היא מצריכה בדרך כלל אשפוז בלילה שלאחר הניתוח, או לפחות מספר שעות לאחר הניתוח. הניתוח עצמו, כולל חתך רוחבי בחלק התחתון של הבטן, בסמוך מאוד לשיער הערווה וכלפי המותניים, דו צדדית. דרך אותו חתך כניסה, מתחיל תהליך ביצוע שאיבת השומן מהמותניים. זאת כמובן במידה במידה ויש בכך צורך. לאחר מכן, מבוצעת כריתה של העור והשומן העודפים. תוך כדי הניתוח, מבוצע חתך סביב הטבור לשם הפרדתו מהחלק שמוסר בניתוח. הטבור מופרד ונשמר על “גבעול” שמחובר לבטן עצמה. הפרדת הטבור מבוצעת, כך שאפשר יהיה לעצב ולמקם אותו מחדש, תוך שמירה על אספקת הדם הסדירה אליו.
במהלך הניתוח, נחשפים שרירי הבטן ונתפרים באופן שמהדק אותם לקו האמצע, ומחזיר אותם למקומם המקורי, שם היו לפני הלידות (תיקון ה- Diastasis Recti) . לאחר מכן, מתבצעת הסרת עודפי העור, ובמידת הצורך, שאיבת שומן נוספת. שרירי הבטן מהודקים עד לסיום התהליך ולתפירת המקום בצלקת נסתרת תחת קו התחתונים. הטבור מעוצב מחדש ויוצא מחור חדש שמבוצע בזמן הניתוח, לאחר הסרת העור העודף מהבטן התחתונה.

ומה לאחר הניתוח?

לאחר כחודש, ניתן יהיה לחזור לפעילות ספורטיבית מתונה, ולאחר כחודש וחצי – לפעילות גופנית מלאה. לא מעט אנשים חוששים מכך שהמראה האסתטי אותו רצו להשיג- ייפגע מן החתך הרוחבי שבוצע, ובעקבותיו הצלקת שבמקום, אך המקום מוסתר על ידי התחתונים. מעבר לכך, קיימת התוצאה הסופית שסיפק הניתוח – בטן שטוחה, מעוצבת ומוצקה. 

וזהו?

לחלוטין לא. הניתוח הוא לא בבחינת “מעתה אפשר לחזור ולאכול כל מה שרוצים”. על מנת שהתוצאות של ניתוח מתיחת בטן תהיינה מיטביות ויישמרו לאורך שנים, חשוב להקפיד על תזונה נכונה ופעילות גופנית סדירים. כך תישמר התוצאה האסתטית הטובה שהושגה, לצד השמירה על בריאות תקינה ורמת שומן מאוזנת.  

מעוניינים לקבל מידע נוסף אודות ניתוח מתיחת בטן?

ד”ר אנדרי אופק, סגן מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא לשעבר), עומד לרשותכם בכל שאלה.

צרו קשר בהקדם. בטן שטוחה ומעוצבת, כפי שהייתה לכן לפני הלידות,  נמצאת בהישג יד!

על מה דיברנו עד כה?

שתפו את המאמר:
Facebook
WhatsApp
Email

מוזמנים לשלוח הודעה

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אופק סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון. את התמחותו בכירורגיה פלסטית ביצע במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים. במסגרת ההתמחות צבר ד"ר אופק ניסיון רב בניתוחים משחזרים ואסתטיים.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
כל הזכויות שמורות לד"ר אנדרי אופק