ניתוח גניקומסטיה: שאלות ותשובות

ניתוח גניקומסטיה

גניקומסטיה היא תופעה שכיחה בקרב נערים וגברים, המתאפיינת בצמיחת יתר של רקמת שד ומראה של שדיים מוגדלים, בדומה לחזה הנשי. הגורמים לתופעה כוללים בעיקר השמנת יתר ונטייה גנטית מולדת. לעיתים נדירות יותר הסיבות יכולות להיות גם בעיות הורמונליות, עישון מריחואנה, ותרופות למחלות כרוניות מסוימות. לעתים מדובר בתופעה זמנית (הנפוצה בעיקר בגיל ההתבגרות), אך כאשר היא לא חולפת מעצמה, וישנה הגדלה משמעותית של החזה הגברי, מומלץ על ניתוח גניקומסטיה. בניתוח הרופא המנתח מסיר את רקמות השומן והשד העודפות (ובמידת הצורך גם עודפי עור), לקבלת מראה שטוח של חזה גברי. במאמר זה נענה על כמה מהשאלות הנפוצות ביותר על ההליך.

למי מתאים ניתוח גניקומסטיה?

ניתוח לתיקון גניקומסטיה מתאים לגברים הסובלים מרקמת שד מוגדלת, המקנה מראה חזה נשי, הפוגע בתפקוד היומיומי, משפיע על הדימוי העצמי ופוגע באיכות החיים. לבדיקת התאמתכם לניתוח חשוב להגיע לפגישת ייעוץ אצל המנתח, שיבחן את מצבכם הפרטני ויסיק אם אכן הניתוח יכול לסייע לכם.

איך כדאי להתכונן לפגישת הייעוץ?

מומלץ לבצע בדיקת סונר של השדיים ופרופיל הורמונלי. בדיקות אלו ניתנות לביצוע בהפניית רופא המשפחה בקופת החולים. פגישת הייעוץ לא רק נועדה לצורך בדיקת התאמה לניתוח, אלא היא גם בשביל שתוכלו לשאול את הרופא המנתח על ההליך. שאלות על ההכנה לניתוח, על אופן ביצוע ההליך עצמו ועל ההחלמה יכולות לסייע גם לכם לדעת אם הניתוח יתאים לכם. דבר נוסף שחשוב לעשות בפגישת הייעוץ הוא תיאום ציפיות בכל הנוגע לתוצאות הצפויות לאחר הניתוח. אל תחששו לשאול כל שאלה שיכולה לעזור לכם לעשות את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם.

האם אימוני משקולות בחדר כושר יפתרו את המצב?

ככלל, אימונים בחדר כושר יגדילו את נפח שרירי בית החזה, ולכן יגדילו את נפח השד (אשר מורכב מנפח שריר החזה – הפקטורליס מייג’ור בנוסף לנפח רקמת השד והשומן שמעליו). לכן אימונים בחדר כושר לא יפתרו את הבעיה, ולפעמים יכולים אף להחמירה ויזואלית, עקב הגדלת נפח השד. ירידה במשקל והקטנת אחוזי השומן בגוף יסייעו להקטנת הבעיה, אך בדרך כלל לא יפתרו אותה לחלוטין, מכיוון שפעמים רבות חלק מהרקמה אינו שומן אלא רקמת שד, שאינה נעלמת עם הירידה במשקל.

מה ההבדל בין גניקומסטיה “אמיתית” (True Gynecomastia””) ל”פסאודו” גניקומסטיה (“Pseudo Gynecomastia”)?

גניקומסטיה “אמיתית” כוללת בתוכה מרכיב של רקמת שד בנוסף לעודפי השומן.

פסאודו גניקומסטיה כוללת בעיקר מרכיב של עודפי שומן, ומרכיב רקמת השד האמיתי זניח או לא קיים.

האם יש אופציות ללא ניתוח?

ירידה במשקל והפסקת טיפול תרופתי הגורם לגניקומסטיה יכולים לשפר את המצב, אך ברוב המכריע של המקרים ניתוח גניקומסטיה ייתן את התוצאה הטובה ביותר. בנוסף לכך, אם קיימת בעיה הגורמת לגניקומסטיה ואינה מטופלת, רקמת השד עשויה לצמוח בחזרה לאחר הניתוח. לכן חשוב במיוחד לפנות לייעוץ רפואי כדי למצוא את הגורם לבעיה, ולוודא שניתוח אכן מהווה הפתרון המתאים ביותר.

מהן הצלקות הנותרות לאחר ניתוח גניקומסטיה?

ניתוח גניקומסטיה יכול להתבצע בכמה שיטות עיקריות:

  1. השיטה “הסגורה” – שיטה שבה הצלקת מינימלית (צלקת אחת של כמה מ”מ בכל שד) ובה משתמשים בשאיבת שומן והסרת רקמת שד בלוטית דרך אותו חור של שאיבת השומן, כך שהצלקת הנותרת היא מינימלית. שיטה זו אינה מתאימה לתיקון עודפי עור גדולים.
  2. השיטה “הפתוחה” – בשיטה זו מבצעים חתך בגבול החצי התחתון שבין העטרה שסביב הפטמה (אראולה) והעור שסביב, ודרך חתך זה מסירים את עודפי רקמת השד. הצלקת הנותרת היא בחצי התחתון של גבול העטרה והעור הבהיר שסביבה.
  3. ניתוק מלא של הפטמה והעטרה והעברתן כשתל עור (Free Nipple transfer) – בשיטה זו מבצעים חתך עורי רוחבי בשד ומסירים את עודפי העור ורקמת השד דרך חתך זה. הפטמה והעטרה מנותקות לחלוטין מהגוף ומועברות למקומן החדש כשתל עור. היתרון של שיטה זו הוא באפשרות להסרת עודפי עור ורקמת שד גדולים מאוד, אך החיסרון נעוץ בצלקת הנותרת לרוחב השד והניכרת לעין המתבונן. בשיטה זו נעשה שימוש בעיקר לאחר ירידה גדולה במשקל, כאשר עודפי העור גדולים יחסית, ולא ניתן להסירם באחת משתי השיטות הראשונות.
  4. השיטה “המשולבת” – בשיטה זו נעשה שימוש במקרים בהם עודפי העור והשומן גדולים יחסית, אך המטופל מעוניין בצלקת מינימלית. שיטה זו כוללת שאיבת שומן אגרסיבית בניתוח הראשון, המתנה לכיווץ מקסימלי של העור לאחר הניתוח. ובניתוח השני, לאחר כמה חודשים מהניתוח הראשון, שאיבת שומן חוזרת במידת הצורך והסרת עודפי העור בצורה מעגלית סביב האראולה. היתרון הגדול של שיטה זו הוא באפשרות לטפל בעודפי עור ושומן גדולים יחסית עם צלקת מינימלית, וחסרונה הוא בצורך ביותר מניתוח אחד.

מהם הסיבוכים האפשריים לאחר ניתוח לתיקון גניקומסטיה?

כל הליך ניתוחי כרוך בסיכונים מסוימים, אך במקרה הספציפי של ניתוח גניקומסטיה, מדובר בניתוח שנחשב בטוח, והסיכון לסיבוכים נמוך. הרופא המנתח ישוחח עמכם על הסיבוכים האפשריים במהלך פגישת הייעוץ, שעשויים להתבטא בדימום, זיהום, צלקת לא אסתטית, חוסר סימטריה והיעדר תחושה בפטמות. בחירת רופא מנתח מנוסה בסוג ניתוח זה יכולה לסייע רבות בהפחתת הסיכון לסיבוכים וקבלת תוצאות משביעות רצון.

מעוניינים במידע נוסף אודות ניתוח גניקומסטיה? ד״ר אנדרי אופק הוא מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית, ובעל ניסיון רב בביצועי ניתוחי הקטנת חזה לגברים.

לתיאום פגישת ייעוץ התקשרו למספר הטלפון בראש העמוד או לחצו כאן לקריאת חוות דעת של למעלה מ-300 מטופלים שונים. 

על מה דיברנו עד כה?

שתפו את המאמר:
Facebook
WhatsApp
Email

מוזמנים לשלוח הודעה

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אופק סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון. את התמחותו בכירורגיה פלסטית ביצע במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים. במסגרת ההתמחות צבר ד"ר אופק ניסיון רב בניתוחים משחזרים ואסתטיים.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
כל הזכויות שמורות לד"ר אנדרי אופק