סרח עור סרטני –  האם יש דבר כזה או שמדובר במיתוס ללא אחיזה במציאות?

“סרחי עור” (Fibroepithelial Polyps בשפה ה”רפואית”) יכולים להופיע בגופו של כל אדם במהלך חייו. בדרך כלל, הם גדלים ומתרבים במספרם עם הגיל.

למרות שאותם סרחים עוריים עלולים לגרום לדאגה אצל המטופלים, הרי שבמרבית המקרים אין הם סרטניים. אחת השאלות הנפוצות היא: האם אכן קיים “סרח עור סרטני”? ממנה, עולה שאלה נוספת – האם סרח עור שפיר יכול להפוך לסרטני? כדאי וחשוב לעשות סדר בדברים.

סרח עור – אמת מול מיתוס

מאחורי המושג של סרח עור סרטני – אין אמת. סרחי עור הם “עודפי” עור הבולטים מעל פני השטח של העור בצורות ובגדלים שונים. פעמים רבות הם בצורת “גבעול” צר יותר, וכמעט לעולם אינם מתפתחים לנגעים ממאירים.

הטעות הנפוצה באה לידי ביטוי בהתייחסות אל סרח עור כסוג של פוליפ. המחשבה כי גוש שצץ לפתע, עלול להפוך בהמשך לממאיר (כפי שאכן קורה לעתים במקרה של פוליפ במעי שנשלח לעיתים לבדיקה פתולוגית בבדיקת קולונוסקופיה ונמצא כממאיר) – אינה נכונה בדרך כלל. מדובר בנגע עורי, המתפתח מסיבות שונות; נטייה גנטית ועודף משקל הן דוגמאות מייצגות. אך עדיין, לא מדובר בפוליפ.

הבעיה נעוצה באבחון. מה שלאדם ללא השכלה רפואית יכול להיראות סרח עורי, עלול להיראות לרופא מנוסה כמשהו אחר הדורש הסרה ובדיקה פתולוגית. לכן, במידה וישנה מטופלת הסובלת מנגע עורי, היא צריכה להגיע לרופא מומחה בכירורגיה פלסטית או לרופא עור. הרופא יאבחן את הנגע ויוכל להפנות אותה לטיפול המתאים.

אף שהם אינם סרטניים ברוב רובם של המקרים, סרחי עור מפריעים! הם פוגעים בדימוי העצמי ובמראה האסתטי והחלק של העור. הסרתם אינה מסובכת, וניתנת לטיפול כמעט ללא סיבוכים או כאב.

תהליך ההסרה

ההסרה היא פשוטה ונעשית באמצעות אחת הדרכים המקובלות. הבולטות שבהן הן “ביופסיית גילוח” (Shave Biopsy), שימוש בחנקן נוזלי (המקפיא את הנגע) או צריבה במחט חשמלית (השורפת אותם). יחד עם זאת, חשוב לזכור כי עצם העובדה שלא מדובר בסכנת חיים אלא בפעולה אסתטית, לא הופכת אתכן למומחיות בנושא. הסקת מסקנות מהירות ולא אחראיות היא מיותרת. בוודאי שניסיונות הסרה עצמאיים אינם אחראים, ועשויים לגרום לדימום ולזיהום. כירורג פלסטי יידע לבצע את “הניתוחון” בצורה הטובה והבטוחה ביותר.  

בכל מקרה, הסרת סרחי עור (לאחר שאובחנו כיאות על ידי כירורג פלסטי או רופא עור) היא רשות, על רקע אסתטי, ולא כתוצאה מדאגה בריאותית הדורשת הסרתם. חשוב שנזכור זאת, ולא נקפוץ למסקנות מיותרות.

מעוניינות במידע נוסף בנושא?

באפשרותכן לפנות אלי, ד”ר אנדרי אופק, סגן מנהל מחלקת כיר’ פלסטית במרכז רפואי שמיר (אסף הרופא). אשמח לסייע בכל שאלה בנושא.

על מה דיברנו עד כה?

שתפו את המאמר:
Facebook
WhatsApp
Email

מוזמנים לשלוח הודעה

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אנדרי אופק, כירורגיה פלסטית ואסתטי

ד"ר אופק סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון. את התמחותו בכירורגיה פלסטית ביצע במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים. במסגרת ההתמחות צבר ד"ר אופק ניסיון רב בניתוחים משחזרים ואסתטיים.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
כל הזכויות שמורות לד"ר אנדרי אופק